Vrouw met een ideelampje in winkelwagen

Liever zélf online verkopen

Ieder jaar besteden we meer en meer online. Uit regelmatig onderzoek van GfK en Thuiswinkel.org blijkt dat er in Nederland jaarlijks voor meer dan € 22 miljard online aankopen worden gedaan. Een flink deel van deze online aankopen gaat via websites als eBay, Amazon en Marktplaats. Tegelijkertijd groeit ook het aantal webshops dat volledig onafhankelijk is van deze webshopreuzen. Dat is niet gek, want de voordelen zijn groot. Zo kun je met een eigen webshop je klanten véél gerichter en individueler benaderen. Daarnaast ben je niet gebonden aan de provisie die je moet betalen bij verkoop via eBay, Marktplaats of Amazon. Ook het design van je webshop is vrijer in eigen beheer. Het is dus best een slimme zet om jouw webshop zonder eBay, Marktplaats en Amazon te laten bloeien. Is dat lastig? Dat valt wel mee. In dit artikel zetten we diverse tips op een rij.


Amazon en eBay logo in winkelwagen

Een webshop zonder eBay, Amazon of Marktplaats

Als je de wereld van e-commerce wilt betreden, kun je hiervoor eenvoudig gebruikmaken van geavanceerde en moderne webshops. Er zijn diverse types van online verkoop-producten, elk met hun eigen voor- en nadelen. Voor meer verdieping in de types webshop-aanbieder en de voor- en nadelen ervan bezoek je het beste onze pagina over e-commerce.
Bij STRATO vind je een webshoppakket voor ieder budget. Zo kun je klein beginnen en schakel je eenvoudig om naar een groter pakket wanneer je producten en shop succesvoller worden.

Met een eigen webshop betaal je geen provisie en ben je niet onderhevig aan de limiteringen die sommige van de grote webshopreuzen met zich meebrengen, zoals gebonden zijn aan een regio, gelimiteerde betaalmethodes, versiebeheer of het gebruik van kortingscoupons. Aanbieders van webshop-software maken het je zo makkelijk mogelijk zodat je zonder technische programmeerkennis een gedegen winkel online op kan tuigen. Handige tools zoals bijvoorbeeld hulp bij marketing, voorraadbeheer en verbindingen met social media als Instagram en Facebook zijn vaak optioneel beschikbaar. Zo kun jij je richten op je producten, je klanten, en verdere groei van je webshop.


Stijgende lijn met een SEO bokaal

Meer online verkopen? Maak je webshop goed vindbaar in Google

Als je online wilt verkopen, loop je al snel tegen een grote uitdaging aan: hoe optimaliseer je de zichtbaarheid van je webshop in Google en andere zoekmachines? Websites als eBay, Amazon en Marktplaats met gigantische budgetten voor betaalde advertenties in zoekmachines (SEA) en zoekmachineoptimalisatie (SEO) staan vrijwel altijd bovenaan in de zoekresultaten. Om zo veel mogelijk nieuwe klanten te bereiken wil je natuurlijk ook dat Google jouw webshop een hoge ranking geeft. Lastig is dit in principe niet, maar aangezien vrijwel iedereen dit wil, moet je creatief zijn en je SEO met een zekere regelmaat analyseren. Maar hoe doe je dat?

Om te beginnen is het essentieel dat je de wensen van je klanten goed kent. Weten wat je klant wil is een ding, maar belangrijker nog is weten hoe de klant dit online denkt te vinden, ofwel: op welke woorden zoekt de klant? Google biedt een aantal tools om te analyseren op welke keywords vaak gezocht worden en welke pagina's hier hoog scoren. Gebruik deze woorden in logische zinnen (geen keywordstuffing) en gebruik synoniemen voor de belangrijkste termen (bijvoorbeeld: online shop, webshop, webwinkel).

Niet alleen de inhoud moet tekstueel aan de eisen van Google en consorten voldoen, ook moet je jouw online shop zo SEO-vriendelijk mogelijk bouwen. Je bezoekers én Google verwachten bijvoorbeeld een snelle website met een korte laadtijd, een responsive-design dat goed op de telefoon en tablet wordt weergegeven, en een goede user experience. De vormgeving van je site is voor je bezoekers erg belangrijk, voor Google echter iets minder. Maar het is altijd verstandig om je doelgroep goed te onderzoeken. Welk taalgebruik verwachten ze bijvoorbeeld? Alleen zo kun je met de teksten in je webshop inspelen op de doelgroep.

Er zijn diverse webshop-tips op het gebied van SEO (zoekmachine-optimalisatie). We zetten een paar voor je op een rij:

  • Het algoritme van Google wordt alsmaar beter. Het kan inmiddels ook volwaardig ‘lezen’. Het ziet welke teksten goed zijn geschreven en welke niet. Schrijf dus logische teksten met een duidelijke structuur. De makkelijkste leidraad is: schrijf je tekst voor mensen, niet voor Google. Huur eventueel iemand in die gespecialiseerd is in teksten voor online verkopen.
  • Wanneer andere platforms, blogs, of websites naar jouw content linken, verhoogt dit je Google-score. Dit is meestal een langdurig en lastig proces, maar het leidt vrijwel meteen tot een betere ranking in de zoekresultaten en dus bezoekers.
  • Plaats interne links, waarmee je content op de ene pagina van je site laat doorverwijzen naar een tekst op een andere pagina. Bezoekers kunnen dan makkelijk doorklikken, maar belangrijker nog: Google hecht veel waarde aan zulke inhoudelijk relevante crosslinks.
  • Maak je teksten overzichtelijk met duidelijke kopjes, alinea’s en bulletpoints. Je klanten én Google kunnen ze dan snel scannen en de essentie ervan binnen een paar tellen begrijpen.
  • Zeer belangrijk: gebruik koppen en tussenkopjes waarin je belangrijkste keywords staan. Dit zijn de woorden waarop je bij Google gevonden wilt worden.
  • Al even belangrijk: stop de rest van je tekst niet vol met diezelfde keywords! De klassieke manier van SEO-schrijven keywordstuffing, waarbij je een zoekterm zo vaak mogelijk in de tekst laat terugkomen, werkt niet meer. Sterker nog, Google herkent deze manier van schrijven feilloos en straft je tekst soms af door er een lage ranking aan toe te kennen.
  • Vul bij iedere pagina van je webshop ook de title en meta description in. Deze teksten zien gebruikers als zoekresultaat in Google. Ze moeten dus zowel voor potentiële bezoekers als voor Google zelf kort en duidelijk zijn.
  • Geef iedere pagina van je webshop indien mogelijk een duidelijke URL volgens een logische structuur. Klanten en zoekmachines herkennen zo beter waar ze zijn op je website. Plaats als het kan het keyword waarop je wilt scoren in deze URL. Dat versterkt namelijk ook je ranking in zoekmachines.
  • Met STRATO rankingCoach kun je niet alleen jouw site en shop analyseren, je krijgt ook tips om betere resultaten in zoekmachines te bereiken. Het is misschien wel de gemakkelijkste manier om het aantal online verkopen via je site te verhogen. Simpelweg omdat je met rankingCoach meer bezoekers trekt!

Vrouw met megafoon waar social media logo's uitkomen

Online verkopen via social media

Online verkopen zonder eBay, Amazon of Marktplaats betekent ook dat je zélf je marketing moet regelen. Zonder aan de grote webshopreuzen gelieerd te zijn kan je immer immers niet meeliften op hun naamsbekendheid en bereik. Maar waar begin je? Een goede en goedkope manier is om jouw webshop te promoten via social media. Je kunt bijvoorbeeld op Facebook een bedrijfspagina maken en daarop reclame maken voor je webshop. Ook kun je jouw producten of diensten op Facebook tonen met foto, beschrijving en een link naar je website.

Via de betaalde promotiefunctie van Facebook en ook Instagram kun je jouw post tegen uiterst lage prijzen veranderen in een advertentie. Als je wilt online verkopen is dit zelfs een uiterst krachtig middel. Je bereikt dan namelijk voor een paar tientjes vele tienduizenden mensen. Daarnaast biedt Facebook de mogelijkheid voor bezoekers om direct contact met je op te nemen, en het heeft zelfs een bestelmogelijkheid. Op deze manier kun je potentiële klanten naar bepaalde pagina's leiden, zoals naar een landingspagina voor een specifiek product. De ‘nu kopen’-knop is een goede manier om je potentiële klanten de mogelijkheid geven snel iets bij je te bestellen.

Social media draaien natuurlijk niet alleen om commerciële voordelen. Ze zijn ook belangrijk om interessante content te delen met je doelgroep, zoals afbeeldingen, video´s, artikelen, cadeautjes en promoties. Het doel is veel verder te gaan dan online verkopen. Je wilt de dialoog aangaan met je volgers, die bij goede bijdragen al snel reageren met likes en commentaren. Als je fans jouw inhoud delen, is het helemaal geslaagd. Dan zien immers hun vrienden jouw bijdrage ook en ontstaat er een (klein of groot) viraal effect. Het doel is om je doelgroep te veranderen in jouw eigen, actieve community.


Kruisbeens staande vrouw voor een huis met winkelwagen erop getekend

Niche-marktplaatsen: online verkopen via Etsy

Sites als eBay, Amazon en Marktplaats beslaan vrijwel alle niches. Er zijn ook websites die de tegenovergestelde benadering kiezen, zoals Etsy. Dit is een marktplaats voor online handelaren die handgemaakte producten, vintage-artikelen of andere super-individuele items verkopen. Op Etsy vind je bijvoorbeeld retro-meubels, sieraden, bijzondere kleding, decoratie en houten speelgoed. Bied jij producten aan die hierbij passen? Dan is het best een goede zet om je aan te sluiten bij Etsy. Je bereikt dan immers een doelgroep die zeer geïnteresseerd is in jouw type producten en die een grote eigen community vormen. Er zijn diverse sites zoals Etsy, die elk een niche aanspreken. Via zulke marktplaatsen kun jij je creativiteit en kwaliteit helemaal uitleven.

Ontdek onze webshop aanbiedingen

Een lijst met afgevinkte punten

Conclusie

Een eigen webshop beginnen is gemakkelijk. Echter, om het succesvol op te nemen tegen de dominantie van grote namen als Amazon, eBay en Marktplaats moet je secuur te werk gaan. STRATO biedt voor iedereeen passende webshoppakketten en ondersteunende tools om een succesvolle webwinkel te kunnen opzetten. Als je je producten op grote marktplaatsen wilt aanbieden, hoef je niet ver te zoeken en kan je zo inspringen. Wil je echter jouw unieke ideeën online verkopen, heb je met een eigen STRATO webshop alle vrijheid in handen!