Wie wil starten met e-commerce, heeft een webshop nodig. Het aanbod van professionele, goed gedocumenteerde softwareoplossingen voor de onlinehandel is echter erg groot. Vooral beginners vinden het daarom moeilijk om te kiezen. Wat is de populairste en beste webwinkel-software op de markt en waarin onderscheiden deze systemen zich? Welk platform is het meest geschikt voor jouw project? In dit artikel zullen we webshop-software vergelijken en lees je over de mogelijkheden die je hebt bij het implementeren van professionele webshops. Ook helpen we je de webwinkel-software te kiezen die de juiste functionaliteiten voor jouw project bevat.
Je wilt je eigen webshop beginnen? Dat is uiterst eenvoudig: ondernemers beschikken vandaag de dag over een breed scala aan technische mogelijkheden om producten en diensten via internet te verkopen. Een webshop of webwinkel is in principe een website met speciale software voor e-commerce. Deze software biedt functies zoals:
Webwinkel-software kan in principe vanaf nul worden geprogrammeerd, als je daarvoor de kennis en tijd hebt. Vandaag de dag gebeurt dat echter in uitzonderlijke gevallen. In plaats daarvan maken online retailers eerder gebruik van professionele webwinkel-software. Het aanbod varieert van eigen webshop-oplossingen via flexibele, cloudgebaseerde webwinkels die te huur zijn voor de massamarkt tot betaalbare open source-webshops.
De ontwikkeling van professionele webshops is een lucratief vakgebied. Wie goederen online wil verkopen, heeft betrouwbare software voor webshops nodig die voldoet aan wettelijke normen. De software moet bestand zijn en mee kunnen groeien met snel stijgende bezoekersaantallen en tijdelijke belastingspieken. Er is veel commerciële webshop-software verkrijgbaar en diverse bedrijven bieden oplossingen met licentieovereenkomsten, zogenaamde EULA’s, voor eindgebruikers aan.
Maar de licentiehouders moeten diep in de buidel tasten voor bekende webshops uit de professionele sector, zoals SAP Hybris Commerce of de Intershop Commerce Suite. Daarnaast zijn er doorlopende kosten voor het hosten van de webwinkel-software en voor de eventuele ondersteuning bij de installatie, configuratie, individualisering en het onderhoud. Propriëtaire software-aanbieders hanteren overigens vaak ook een cloudgebaseerd gebruiksmodel als Software as a Service (SaaS).
Een voordeel is dat gebruikers bij propriëtaire webshop-software professionele support van de fabrikant, evenals regelmatige software-updates krijgen. Maar het blijft een nadeel dat ontwikkelaars van eigen producten de broncode van hun programma’s versleutelen, om die te beschermen tegen ongeoorloofde toegang. Gebruikers weten dus wat de software doet, maar niet hoe. Dit maakt het moeilijk om zelf dingen aan te passen en je eigen extensions te ontwikkelen.
De kosten voor de aanschaf en exploitatie van dergelijke webshopsystemen kunnen snel oplopen tot bedragen van zes cijfers, afhankelijk van de omvang van het project. Middelgrote bedrijven en start-ups hebben dit budget meestal niet. Deze commerciële producten zijn dan ook voornamelijk gericht op grote bedrijven die individuele webshopconcepten met een internationaal bereik willen verwezenlijken.
Maar de start van je eigen online business brengt niet altijd hoge investeringskosten met zich mee. Open source-oplossingen en gehuurde webwinkels bieden ondernemers ook de mogelijkheid om e-commerceconcepten vakkundig te implementeren – en dit alles met een beheersbaar budget.
Webshops met opensourcecode zijn populair en worden veel gebruikt in de wereld van e-commerce. Maar deze softwareoplossingen zijn niet per definitie gratis. De term ‘open source’ betekent gewoon dat de programmacode voor iedereen toegankelijk is.
Er zijn sinds jaren talloze open source-webshops op de markt en ze worden voortdurend doorontwikkeld door softwarebedrijven of toegewijde community’s. De meeste van dit soort webshops hebben een transparant releaseplan en een openbare bugtracker en worden regelmatig bijgewerkt door middel van software-updates.
Bekende opensourcesoftware is beslist niet ondergeschikt aan propriëtaire software. Het label ‘open source’ geldt zelfs als kwaliteitskenmerk, omdat het geassocieerd wordt met hoge veiligheid. Als de broncode van een programma door iedereen bekeken kan worden, worden softwarefouten en beveiligingslekken veel sneller ontdekt. Bovendien wordt het zo heel lastig voor ontwikkelaars om stiekem ongewenste functionaliteiten te introduceren, zoals verstopte software of ‘achterdeurtjes’.
Om de ontwikkeling van opensourcesoftware een verdienmodel te geven, worden veel opensourceprojecten gedistribueerd met dubbele licenties (‘Dual License’). Met dit concept van softwaremarketing bieden fabrikanten naast de gratis Community-editie ook commerciële versies aan, waarvoor betaald moet worden. De betaalde versies zijn dan inclusief professionele ondersteuning van de fabrikant en bevatten vaak ook extra functies.
Als je een webshop wilt opzetten op basis van gratis opensourcesoftware, moet je vanwege het gebrek aan ondersteuning door de fabrikant veel meer tijd besteden aan het opzetten van de software. De meeste opensourceprojecten beschikken weliswaar over uitgebreide documentatie en nuttige gebruikerscommunity’s, maar je hebt meestal gedegen kennis nodig om de software aan te passen aan individuele eisen. Daarom kiezen veel webshop-ondernemers die opensourcesoftware gebruiken voor ondersteuning door een gespecialiseerd bureau. Voor complexe opensourceplatforms met modulaire softwarearchitectuur is dit zelfs de norm.
Hoewel sommige opensourceprojecten een cloudgebaseerd gebruiksmodel aanbieden (bv. Magento), staan open source-webshops meestal gehost in hun eigen datacenter of bij een betrouwbare derde partij. Zo zorgt dus zelfs gratis webshop-software voor kosten in je onderneming, waar je in de projectplanning rekening mee moet houden.
Professionele webhosters staan niet alleen voor je klaar om je te helpen en te adviseren bij het leveren van de server die nodig is voor een webshop. Alle belangrijke spelers bieden bovendien cloudgebaseerde webshops te huur in hun productportfolio. Gehuurde webshops zijn vooral gericht op beginnende e-commercebedrijven. Deze bedrijven hebben zelden de nodige expertise en brengen de technische basis van hun webshop daarom liever onder bij een competente dienstverlener.
Huurwebshops zijn complete, voorgeconfigureerde pakketten en vormen de snelste manier om een webshop op te zetten. Wie een webshop bij een hostingprovider huurt, krijgt naast de benodigde webspace meestal een domein inclusief een persoonlijk e-mailadres, voor een professionele online uitstraling. Aangezien de verhuurder in dit geval ook als hostingprovider optreedt, spreekt men van een ‘provider-shop’.
Huurwebshops bevatten alle basisfuncties van een professionele webshop, maar bieden vaak in vergelijking met gevestigde open source-webshops beduidend minder aanpassingsmogelijkheden. Voor het ontwerp van de webshop biedt de leverancier meestal een modulaire aanpak met verschillende lay-outs en templates (sjablonen) die je deels kunt aanpassen naar eigen voorkeur.
Ook zijn er beperkingen in functionaliteiten. Gehuurde webwinkels worden aangeboden als Software as a Service (SaaS). Het aantal producten dat je in de webshop kunt opnemen, evenals het aantal betaalmogelijkheden, marketingtools en interfaces van derden, hangt af van de prijs die je betaalt. Deze beperkingen kun je vaak opheffen door je webshop-pakket te upgraden, wat meestal zonder problemen mogelijk is. Een gehuurde webshop heeft dan ook een grote schaalbaarheid.
Een ander voordeel van gehuurde webwinkels is de klantenservice. De hostingaanbieder verstrekt niet alleen support bij technische problemen, maar biedt ook beveiligingsupdates, evenals onderhoud van de hardware en software.
De populariteit van opensourcesoftwareprojecten is webhosts ook niet ontgaan. Veel providers combineren speciaal voorgeconfigureerde hostingpakketten met professionele ondersteuning voor populaire opensourcewebwinkels. In dit geval kunnen gebruikers voor de installatie, configuratie en werking van hun webshop een beroep doen op een competente servicepartner. Deze neemt meestal ook het onderhoud van de hosting over en verzorgt belangrijke updates en beveiligingsfuncties.
Een webhosting-pakket met webshopondersteuning biedt een klantenservice die vergelijkbaar is met die van een klassieke provider-shop. Zo kunnen zelfs leken profiteren van de voordelen van opensourceoplossingen zonder de veiligheid van hun project en van opgeslagen klantgegevens in gevaar te brengen.
Kijkend naar de markt voor webshop-software vallen twee oplossingen op: volgens het onderzoeksbureau BuiltWith gebruikt ongeveer 40 procent van alle top online retailers wereldwijd een Magento-webshop of de WordPress plug-in WooCommerce. Beide programma’s hebben één ding gemeen: het zijn opensourceprojecten die in principe gratis beschikbaar zijn voor gebruikers. Vooral in het MKB gebruiken veel retailers opensourcelicenties om winstgevende online winkels op te zetten.
Hoe ziet de markt voor open source-webshops eruit? We stellen deze vragen: wat kunnen de goedkope webshop-oplossingen? Voor wie is webshop-software in open source geschikt? En wanneer moeten gebruikers met een open source-webwinkel tóch rekenen op extra kosten?
Webwinkel-software met een opensourcelicentie is in Nederland een populair alternatief voor eigen systemen. Veel oplossingen zijn direct op de Nederlandse markt afgestemd of kunnen door middel van gratis plug-ins worden aangepast aan lokale regelgeving. In onze webshopvergelijking beperken we ons tot deze systemen:
Magento is een open source e-commerceplatform dat in 2018 werd overgenomen door het softwareconcern Adobe. De webwinkel-software wordt gedistribueerd in een dubbel licentiesysteem. Naast de gratis opensourceversie biedt Magento Commerce gebruikers ook de uitgebreide Enterprise Edition als commercieel product. Als onderdeel van de Adobe Experience Cloud kunnen de mogelijkheden van de webwinkel-software ook gebruikt worden in een pakket voor marketing, analyse, content en meer.
Een aanzienlijk deel van webwinkels is gebaseerd op Magento en het is één van de populairste software-oplossingen voor webshops op de markt. Magento overtuigt door zijn uitgebreide functionaliteit en een breed scala aan extensions. Tot de belangrijkste kenmerken van de gratis Open Source Edition behoren:
De webwinkel is geschreven in PHP en is gebaseerd op het Laminas-framework (voorheen Zend-framework). Het gebruikt een relationeel databasemanagementsysteem. Het is een modulair platform dat schaalbaar is, maar gebruikers hebben wel krachtige servers nodig. Zodra die stabiele hosting er als basis is, zijn zelfs zeer grote webprojecten mogelijk.
Met de wijdverbreide invoering van de software en een levendige gebruikersgemeenschap is Magento één van de snelstgroeiende webshop-oplossingen op de markt. Beginners profiteren van snelle hulp, tips en extensions in gebruikersfora en op verschillende informatieplatforms. Het opzetten, configureren en bedienen van deze krachtige webwinkel-software vereist echter specialistische kennis. Gebruikers kunnen hiervoor professionele ondersteuning inschakelen via de betaalde Magenta Commerce Edition of via bedrijven die een breed scala aan Magento-diensten leveren.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Modulair, vrij schaalbaar e-commerceplatform | Complex platform, dus veel kennis nodig |
Enorme verscheidenheid aan functies | Stelt hoge eisen aan hardware |
Multishop- en multi-cliëntcapaciteit | Hoge hostingkosten |
Geschikt voor meertalige online webwinkels | Bediening en onderhoud vereisen gedegen specialistische kennis (meestal worden hiervoor gekwalificeerde bureaus gebruikt) |
Breed assortiment uitbreidingsmodules, templates en professionele servicepartners |
Het Duitse bedrijf Shopware biedt sinds 2010 een webshop-oplossing aan die eveneens een duaal licentiesysteem kent. Gebruikers kunnen kiezen voor een betaalde versie: Starter, Professional en Enterprise, of de gratis Community Edition. Met 20 jaar marktervaring, 250 medewerkers en meer dan 100.000 klanten is dit bedrijf een grote, betrouwbare speler op de Europese e-commercemarkt.
Shopware overtuigt in de Enterprise Edition met uitgebreide marketingmogelijkheden voor emotional storytelling. Het doel van de ontwikkelaars is om online winkelen kleurrijker, emotioneler en diverser te maken. Gebruikers van de Community Edition hebben helaas een duidelijk beperkt aantal functies, tenzij ze kiezen voor betaalde uitbreidingen. Bovendien biedt Shopware geen fabrieksgarantie voor de gratis versie. Gebruikers kunnen echter hulp vinden in een openbaar forum op de website van het bedrijf.
De Shopware-software is gebaseerd op PHP en bevat een gebruiksvriendelijke backend en veel uitbreidingsmogelijkheden. Dit zijn de belangrijkste kenmerken van de Community Edition:
Kijk voor een live demo van Shopware op www.shopwaredemo.store.
Om je eigen, individuele en creatieve webshop-concept te bouwen, kun je kiezen uit duizenden plug-ins in de Shopware Store, direct van de leverancier of van gecertificeerde Shopware-partners. Aan deze plug-ins zijn vaak wel kosten verbonden. Veel premium plug-ins vereisen bovendien de aankoop van een commerciële Shopware-licentie.
Bovendien biedt het bedrijf je een uitgebreid portfolio van professionele en deels responsive themes, evenals trainingen voor winkeliers, verkooppartners en softwareontwikkelaars.
De premium plug-ins waren tot versie 5.1. x versleuteld. Sinds Shopware 5.2 is de codering via ionCube niet meer nodig en kunnen ontwikkelaars en partners de plug-ins naar eigen inzicht aanpassen. Ook is de multishop-ondersteuning vanaf die versie uitgebreid tot de Community Edition. Subshop-licenties, die voorheen alleen tegen betaling verkrijgbaar waren, zijn sinds versie 5.2 opgenomen in de kern van deze webwinkel-software en dus gratis in alle edities.
Als gebruikers een commerciële licentie aanschaffen, bevat dit webwinkel-platform in de backend de noodzakelijke basisfuncties voor goederenbeheer (Shopware ERP), zoals voorraadbeheer, geautomatiseerde bestelprocessen en tools voor analyse en rapportage van verkoopcijfers.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Overzichtelijke backend | Steeds meer centrale functies zijn alleen in betaalde premium plug-ins verkrijgbaar |
Templates intuïtief wijzigen via drag & drop | Geavanceerde functies, zoals Shopware Storytelling, Digital Publishing en Shopware ERP Powered by Pickware, werken alleen in commerciële licenties |
Community Editon 5.2 en hoger ondersteunen multishops |
WooCommerce is een WordPress plug-in waarmee je dit populaire contentmanagementsysteem kunt uitbreiden met uitgebreide webshopfuncties. De plug-in is oorspronkelijk ontwikkeld door WooThemes en valt nu onder Automattic. Het is opensourcesoftware die je naadloos kunt integreren met een bestaande WordPress-website en met meer dan 500 extensions kunt aanpassen aan je individuele eisen. De webshop-software lift natuurlijk mee op de wereldwijde populariteit van WordPress en is volgens BuiltWith de basis voor 28 procent van alle webwinkels ter wereld.
De plug-in WooCommerce is gratis. Veel functies zijn echter alleen beschikbaar voor gebruikers in combinatie met premium plug-ins, waarvoor betaald moet worden. De belangrijkste kenmerken van WooCommerce zijn:
WooCommerce biedt een basistemplate voor alle designelementen van een webshop en kan daarom in principe met elk WordPress-thema gecombineerd worden. Daarnaast kunnen gebruikers speciale WooCommerce-thema's kopen om het ontwerp en de lay-out van de webshop aan te passen aan eigen ideeën. Een live-demo van het standaardthema Storefront WooCommerce is te vinden op demo.woothemes.com/storefront.
In zoekmachines als Google profiteert de WooCommerce plug-in van zijn CMS-basis. De standaardversie van WordPress is al zeer zoekmachinevriendelijk. Je kunt dit aan de hand van verschillende SEO-extensies optimaal aanpassen aan de eisen van Google, Bing, etc.
De WooCommerce-kern is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Maar let op: hoe goed een webshop op basis van de WordPress plug-in wordt weergegeven op mobiele apparaten, hangt voornamelijk af van de keuze van de template.
Op het gebied van Enterprise Resource Planning (ERP) maakt de flexibele webshop plug-in een inhaalslag: het aantal beschikbare koppelingen naar professionele tools is de afgelopen jaren sterk gestegen.
WooCommerce heeft standaard een Nederlandse vertaling geïntegreerd. Een professionele WordPress-hosting inclusief WooCommerce is ook mogelijk bij STRATO.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Een goedkoop alternatief voor professionele webshop-software | WooCommerce heeft altijd een WordPress-installatie nodig |
Snelle installatie en eenvoudige bediening: De plug-in breidt de WordPress-backend uit met alleen webwinkelfunctie | Weinig koppelingen naar professionele ERP-oplossingen. |
Brede distributie en grote gemeenschap | Focus op de Amerikaanse markt: kan soms juridisch lastig zijn in Nederland |
PrestaShop, de webshop-software uit Frankrijk, wordt gebruikt voor meer dan 300.000 webwinkels in ruim 200 landen. De software is beschikbaar in verschillende talen en bevat pre-certificeringen voor bepaalde markten. Je kunt een actuele versie van deze opensourcewebshop gratis downloaden op de website van de fabrikant.
Met een focus op kleine en middelgrote ondernemingen richt PrestaShop zich op beginners die snel en gemakkelijk online willen gaan met een voordelige webshop-software. De webwinkel software van Prestashop combineert een indrukwekkende reeks functies met een overzichtelijke, goed gestructureerde gebruikersinterface. Net als de andere webwinkels die we hier presenteren, kun je PrestaShop gemakkelijk via je webbrowser beheren. Maar in tegenstelling tot Magento kan PrestaShop meestal geïnstalleerd en geconfigureerd worden zonder een bureau in te schakelen en zonder ondersteuning van gespecialiseerde ontwikkelaars.
Er zijn ruim 600 standaardfuncties beschikbaar, waaronder:
Daarnaast biedt de PrestaShop Add-ons Marketplace meer dan 5.000 uitbreidingsmodules en diverse professionele grafische templates – vaak in een responsive design. Maar als je add-ons wilt toevoegen aan de gratis softwarekern, moet je erop rekenen dat daar kosten aan zijn verbonden. PrestaShop-modules van het kernontwikkelingsteam en officiële partners zijn relatief duur.
PrestaShop biedt ook een demowinkel. Hier krijg je een indruk van de software en kun je als klant de webshop uitproberen. Ook kun je zonder eigen account de testomgeving van de backend bekijken.
Vanaf versie 1.7 heeft het ontwikkelteam het zelf ontwikkelde framework van de vorige versies afgeschaft en Symphony2 in de code geïntegreerd. Dit opensource-framework wordt veel gebruikt en is bedoeld om ontwikkelaars snel aan de slag te laten gaan met het webshop-systeem. Ook is minder onderhoud aan de software nodig.
Ook de template-structuur is in versie 1.7 grondig herzien. Met de minimalistische starterstemplate kun je zelf een professionele template bouwen met basiskennis van HTML en CSS. Dit starterstemplate is volledig functioneel, maar heeft geen design en kan daarom worden aangepast aan elke frontend-technologie. Wil je snel van start? Gebruik dan het gratis standaardtemplate ‘Classic’ op basis van het startersjabloon. Classic is een responsieve versie van het CSS-framework Bootstrap 4, waarmee je met heel eenvoudig met de Live Configurator een eigen, individuele webshop kunt ontwerpen.
PrestaShop is bij uitstek geschikt voor internationale webshops. Met de huidige versie zijn webshops in 75 talen mogelijk. Het systeem kan in de standaardinstallatie multishops ondersteunen. Je kunt je productassortiment dus in een onbeperkt aantal subshops verdelen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Gratis opensourcesoftware met meer dan 600 functies | Uitbreidingen zijn relatief duur |
Multishops zonder uitbreidingsmodule mogelijk | |
Geschikt voor meertalige winkelconcepten |
De STRATO webshop wordt aangeboden als alternatief voor e-commerceplatforms. Onze e-commerce-oplossing combineert de uitstekende STRATO webhosting met hoge kwaliteit webwinkel-software. In een paar stappen kun je je eigen business opzetten en klanten en concurrenten verbazen met een recordtijd Time-to-Market.
Met STRATO kun je je webshop geheel zonder programmeerkennis inrichten. Je kiest simpelweg één van de vele designs en gaat daarmee aan de slag. Ook zijn er verschillende AI-functies beschikbaar, die je helpen bij het ontwerp en het schrijven van teksten. De STRATO webshop biedt een optimale weergave op ieder apparaat: je smartphone, tablet of computer. Dankzij automatische updates en regelmatige backups is je website altijd optimaal beschermd. Ook zorgt STRATO voor maximale veiligheid van je gegevens: deze staan in onze ISO 27001-gecertificeerde datacenters in Duitsland. Tevens is het bij STRATO mogelijk om op ieder moment van pakket te wisselen. Is je pakket te groot of te klein? Dan is dat geen probleem. Bij STRATO kan je flexibel tussen de verschillende pakketten wisselen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Geoptimaliseerd onboarding-proces dankzij AI: in 30 minuten is je winkel verkoopsklaar | Geen multiclient-ondersteuning |
Dankzij responsive ontwerp geoptimaliseerd voor winkelen via mobiele platformen | Sommige uitbreidingen zijn enkel tegen betaling beschikbaar |
SSL-versleuteling van de gehele webshop | |
Uitgebreide app store |
Hieronder zetten we de beschreven webshop-oplossingen voor je op een rij. De vergelijking omvat de belangrijkste criteria voor het kiezen van de juiste webwinkel-software.
Functies | Magento | Shopware | WooCommerce voor WordPress | PrestaShop | STRATO |
---|---|---|---|---|---|
Gratis versie beschikbaar | 30 dagen geld-terug-garantie | ||||
Prijs voor betaalde versie (s) | Prijzen op aanvraag, maar zeer hoog. Prijs voor Magento Commerce gebaseerd op omvang van de installatie. In de regel vanaf €24.000 per jaar | Hoge eenmalige kosten Professional: €2.495 Enterprise Edition: prijzen onder voorbehoud en op aanvraag | Geen betaalde versie beschikbaar | Geen betaalde versies | Prijzen per maand, Basic € 15/mnd, Plus € 30/mnd, Pro € 47/mnd, Ultimate € 82/mnd; Setupkosten zijn €7 |
Voornamelijk geschikt voor | Middelgrote tot grote projecten | Kleine tot middelgrote projecten | Kleine tot middelgrote projecten | Kleine tot middelgrote projecten | Kleine tot middelgrote projecten |
B2C |
|
|
|
|
|
B2B |
|
|
|
Via betaalde extra module |
|
Multiclient-ondersteuning |
|
|
|
|
|
Multishop-ondersteuning |
|
|
Met plug-in |
|
|
Rechten- en rollensysteem |
|
|
Gebruikt WordPress-gebruikersbeheer |
|
|
Geschikt voor internationale projecten |
|
|
|
|
|
Multichannel-ondersteuning |
|
|
|
|
|
Onbeperkt aantal producten |
|
|
|
|
Afhankelijk van het e-shoptarief |
Rapporten en statistieken |
|
|
|
|
|
Responsive frontend |
|
|
|
|
|
Programmeerkennis vereist |
|
|
|
|
|
Werking van de software |
|
|
|
|
|
Eigenschappen/uitbreidingen |
|
|
|
|
|
SEO-opties |
|
|
|
|
|
E-commerce kost geld. Daarom moet je verstandig investeren met het oog op de toekomst. Vooral als je begint met e-commerce is het vaak moeilijk om uit het grote aanbod aan professionele webshop-software te kiezen voor je eigen projecten. Om verkeerde investeringen te voorkomen, moet de software worden geselecteerd op basis van zorgvuldige planning en intensieve voorbereiding. Dit óók omdat een latere verandering van platform veel geld en tijd kost.
Als eerste stap is het belangrijk om je eigen bedrijfsmodel vast te leggen en te bepalen wat je moet doen om je eigen webshop te openen. Alleen dan kunnen een businessplan voor je webwinkel en het eisenprofiel voor de benodigde webshop-software worden opgesteld. Dit gebruik je als basis voor het selecteren van juiste webwinkel-software en het plannen van eventuele software-aanpassingen.
We geven je een paar vragen die je jezelf kunt stellen om je plannen duidelijk te krijgen.
Met deze vragen kun je bepalen of je professionele kennis en de financiële en personele middelen van je bedrijf voldoen aan de eisen van je geplande online project. Denk er wel aan dat zelfs de krachtigste webshop-oplossing weinig nut heeft als je deze niet effectief gebruikt. Dus als je nog geen ervaring hebt opgedaan, zoek dan ondersteuning van professionele dienstverleners – mits je budget dit toestaat, uiteraard.
Bovendien moet je nadenken over de middellange en lange termijn van je webshop. Als je een hoge groei nastreeft, moet de webshop-software de capaciteit hebben om mee te groeien met de toenemende eisen. Schaalbaarheid is dus het sleutelwoord. Kies vanaf het begin voor een flexibele webwinkel-software, tegen zo laag mogelijke kosten, maar houd de optie open om je e-commercesysteem naar behoefte uit te breiden. Zo’n strategie kan bijvoorbeeld worden geïmplementeerd met modulaire webshop-systemen of individueel aanpasbare cloudoplossingen.
Onze webshopvergelijking laat zien: er is geen perfecte oplossing voor e-commerce. Zelfs onder de bekende opensource-oplossingen voor webshop-software is een zoektocht naar de universele oplossing voor alle toepassingen tevergeefs.
Complexe professionele systemen zoals Magento laten nauwelijks nog een wens onvervuld als het gaat om functies en mogelijkheden. Maar de opzet en werking van deze webshops vereisen gedegen specialistische kennis. De situatie is anders met een flexibele webshop-plug-in zoals WooCommerce. Daarmee integreer je in een handomdraai een webshop in een bestaand WordPress-project, maar heb je niet de uitgebreide functies van een professionele webwinkel-software.
Welke webshop-software je kiest, hangt dus altijd af van je eigen wensen, de omvang van het geplande project en het beschikbare budget. Het goede nieuws is dat de markt voor webshop-software voor elk concept het juiste systeem biedt: van gemakkelijke instapoplossingen tot multishop-expertplatforms.