Een website wordt altijd opgeroepen via een uniek domein. Dit internetadres bepaalt ook het voorkomen van een website: het kan bijvoorbeeld een bepaald thema vastleggen of een bedrijfs- of merknaam op de voorgrond plaatsen.
Als je niet meer tevreden bent met je webadres, kun je het domein natuurlijk veranderen. Daarvoor moet je alleen een nieuw domein registreren en dit aan je website koppelen. Als je wilt dat je nieuwe domein profiteert van de hoge zoekmachineranking van je oude domein, dan moet je bovendien rekening houden met enkele aspecten van de zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization; SEO) en domeinomleidingen instellen.
Een domein veranderen betekent dat het internetadres van een website wordt gewijzigd. Deze wijziging heeft in de eerste plaats alleen betrekking op de domeinnaam, dat is ook meteen het verschil ten opzichte van een domein verhuizen.
Als een domein wordt verhuisd, wordt er van internetaanbieder (provider) gewisseld. Daarbij wordt de website inclusief het webadres op een andere server overgedragen. Het veranderen en opnieuw registreren van een domein is daarbij slechts een aanvullende optie (normaal gesproken kan men bij de nieuwe provider ook een nieuw domein aanvragen). Bij het veranderen van een domein gaat het puur en alleen om de wijziging van het webadres. De provider blijft daarentegen dezelfde. Een korte samenvatting:
Vaak zijn de redenen om een nieuw internetadres te kopen alledaags: zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het huidige webadres de eigenaar niet meer bevalt. Of dat het niet meer past bij het aanbod van de website, omdat die inmiddels op een ander onderwerp gericht is. De domeinnaam past in zulke gevallen vaak niet meer bij de inhoud van de website.
Ook een nieuwe merk- of bedrijfsnaam die in het internetadres moet voorkomen, kan een reden zijn om van domein te veranderen, of men kiest een veelbelovender domein, waarmee meer bezoekers worden verwacht. Daarnaast is het dankzij veel nieuwe topleveldomeinen mogelijk een webadres van een geografische, thematische of branche specifieke uitgang te voorzien. Wie van deze mogelijkheid gebruik wil maken, maar nog een oud topleveldomein gebruikt, moet eveneens van domein veranderen.
Als je nieuwe content hebt gepland of zelfs al beschikbaar hebt, die qua onderwerp niet goed bij het bestaande thema van de website past, kan het zinvol zijn het domein te veranderen. Dat is echter niet altijd de beste oplossing. Soms is het voldoende de website aan te passen. Dat hangt er echter ook van af hoe sterk de nieuwe content afwijkt van de oude. Ga daarom altijd eerst na of het veranderen van het domein echt de beste stap is. Als de nieuwe inhoud die je op de website wilt aanbieden in principe te combineren valt met de identiteit van de website en de domeinnaam, dan is het vaak zinvol de website door middel van subdomeinen of submappen uit te breiden. Als je echter een geheel nieuw inhoudelijk concept wilt toepassen en de huidige domeinnaam hier niet bij past, is het raadzaam het adres voor je website te veranderen.
Je kunt je domein niet zomaar omwisselen bij de provider of domeinnaamregistrar waarbij je het adres hebt aangemeld. Als een webadres door de ICANN – de hoogste instantie bij het verstrekken van domeinen – in de database van het Domain Name System is opgeslagen, kan het niet zomaar worden veranderd. Een domein kan dan alleen maar op een andere eigenaar worden overgedragen of worden gewist. Daarom moet je in ieder geval een nieuw domein reserveren en dit aan je website koppelen.
Voordat je het domein kunt veranderen, heb je de rechten op het internetadres nodig die je voor je website wilt gaan gebruiken. Zodra je een geschikt domein hebt gevonden en geregistreerd, moet je alleen nog het nieuwe adres aan je website koppelen. Uitgebreide wijzigingen in je hostingpakket en de websitecontent zijn niet nodig, omdat de inhoud en de randvoorwaarden van de website in principe blijven bestaan. Er moeten echter wel enkele wijzigingen aan de webserverinstellingen worden uitgevoerd, om de website op het nieuwe domein over te dragen.
Bij sommige contentmanagementsystemen (bijvoorbeeld WordPress of TYPO3) kun je in de backend instellingen uitvoeren om de inhoud van je website aan het nieuwe domein te koppelen. Ook zijn er voor veel CMS speciale plug-ins die het veranderen van het webadres gemakkelijker maken.
Ook al kan een CMS of plug-in je bij het veranderen van een domein enkele stappen uit handen nemen, je moet toch ook een paar systeeminterne aanpassingsprocessen handmatig uitvoeren. Hoe het wijzigen van het webadres precies verloopt, is sterk afhankelijk van de gebruikte software. Er zijn wel enkele fundamentele handelingen die altijd moeten worden opgevolgd:
Als je het domein alleen via de hierboven beschreven webserverconfiguratie verandert, doet zich de volgende situatie voor: je website is nu via een nieuw adres te bereiken, maar wordt door zoekmachines als een compleet nieuwe website behandeld – met een navenant lage ranking.
Als je het domein verandert, gaan echter niet automatisch linkpower en trust van je oude adres verloren. Als je website door Google, Bing en andere zoekmachines een goede ranking krijgt, is het verstandig je bezig te houden met de SEO-aspecten bij het veranderen van een webadres, anders verliest je website samen met het oude domein ook alle bereikte zoekmachinerankings.
Met betrekking tot Google moet je daarom als volgt te werk gaan:
De domeinnaam kan vanuit SEO-perspectief worden verwaarloosd, omdat deze vrijwel geen invloed heeft op de zoekmachineranking van de website. Het belangrijkste is dus dat je je webadres een zo opvallend mogelijke naam geeft en het afstemt op de doelgroep. In het ideale geval is het domein gemakkelijk te onthouden en past het goed bij het aanbod van de website.
Het veranderen van het internetadres heeft invloed op nog andere gebieden:
Als je je domein wilt veranderen, moet je je echter eerst op de aanpassingen van de server van je website concentreren, anders is je website niet via het nieuwe adres te bereiken. In veel gevallen kan naast het veranderen van het domein ook de zoekmachineranking op het nieuwe webadres worden overgedragen: als de zoekmachineoptimalisatie van je oude domein lonend is geweest en het domein door Google goed werd geclassificeerd, kun je de classificatie in ieder geval op de lange termijn op het nieuwe domein overdragen.